Exkursion biparadiset

I lördags anordnade Naturskyddsföreningen en Exkursion till Biparadiset i Broddetorp.

Exkursionen gick bra trots moln och låga temperaturer. 9 personer dök upp vilket var betydligt fler än förväntat i det tveksamma vädret. Flera humlearter och två biarter,  praktbyxbi och blåklocksbi hittade vi. På en nästan överblommad myskmalva satt en bivarg. Av fjärilar såg vi bl a. mindre  tåtelsmygare,  puktörneblåvinge, röllekfjädermott och purpurmott. Några blomflugor som flyttblomfluga och humleblomfluga flög också i den mycket rikligt blommande torrängen på det anlagda lättjordsunderlaget.

Petter Bohman berättade inlevelsefullt om Paradisets tillkomst och vilka överraskningar de blivit varse. Vi fick också höra en del om dessa insektsgruppers ekologi och levnadsvanor.