Miljövänliga veckan: Fixa måste bli det nya normala

För några decennier sedan var det självklart att fixa, reparera, lappa och laga. Idag är det färre som tycker det är mödan värt. De flesta prylar och kläder lever ett alltför kort liv – och ersätts ofta med nya innan de hunnit bli slitna. Många plagg och prylar är billiga att köpa nya, men priset för miljön är skyhögt.

Vecka 40 är det Miljövänliga veckan. Vi hoppas att det blir en nytändning för alla som vill bidra till en mer hållbar värld. Ett stort steg på vägen skulle vi ta om alla började fixa, reparera, lappa och laga mera. Om du tar om hand om dina grejer så bidrar du till lägre klimatpåverkan.

Ofta är det inte så svårt. På Naturskyddsföreningens sajt fixagrejen.nu finns många bra tips. Tveka inte heller att ta hjälp av yrkesproffs när det gäller saker som är klurigare att laga, som lampor, skor och möbler till exempel

I Falköping finns en utställning på biblioteket under miljövänliga veckan. Där kan du få fler tips om hur du fixar dina grejer, så som att laga kläder, återbruka och ge gamla möbler nytt liv, och leva mer sparsamt för klimatets skull.

Nedan har vi gjort en lista på företag i Falköping som erbjuder hjälp att fixa grejer, säljer begagnat eller lånar ut grejer, nedan har vi gjort en lista.

• Skomakarhuset, Södra Torggatan 3. Service inom skomakeri, skrädderi, nyckeltillverkning, knivslipning, batteribyten klockor
  • Eltjänst, Jakobsgatan 3. Reparation av armaturer
  • mmit, Trädgårdsgatan 25. Lagar, mobiler, datorer mm. Säljer begagnade mobiler
  • Dressman, Storgatan. Lagar och ändrar kläder, även ej köpta i butiken
  • Mossbys Verkstad, Torstenssonsgatan 1. Fixar dragkedjor, lagar kläder mm
  • Arbetsmarknadscenter, Trädgårdsgatan 20. Second Hand butik.
  • Pingstkyrkan, Odengatan 46. Second Handbutik.
  • Kupan Röda Korset, Trädgårdsgatan 7. Second Handbutik.
  • Fritidsbanken, Nils Erikssonsgatan 11. Gratis lån av sport–och fritidsartiklar