Ängens dag 2021

Lördagen den 7:e augusti firades Ängens Dag.

En ny tradition har inletts i Skogastorp, efter att i många år har varit på Kurebo äng i Börstig socken.

Ett glatt gäng samlades för att utöva lieslåtter. Vi använder liar som knackas vassa istället för att slipas på slipsten. Under arbetets gång används dock ett bryne för att bättra på eggen.

Slåttergubbe

Slåttergumma

Efter en stunds arbete kände vi att det var dags för fikastund. Medhavd fika intogs under trevliga och gemytliga samtal.

Därefter var vi redo för ett ytterligare arbetspass tills koktrossen (Dolores och Bertil) programenligt anlände med dagens höjdpunkt, nämligen slåtterlunchen. Denna bestod som traditionen är av sill, nykokt färskpotatis (red cherri, kärlekens potatis), gräddfil, gräslök, kokt ägg, sallad, tomater, hårt bröd och dricka. Det smakade alldeles fantastiskt. Ett stort tack riktar vi till Dolores och Bertil för detta, som lovade att dyka upp även nästa år (traditioner brukar ju vara till för att hållas, eller???). De gemytliga och trevliga samtalen fortsatte nu under lunchen, där stora frågor som klimat, pågående naturkatastrofer och mycket annat avhandlades.

Slåtterlunch

Välbehövlig paus

Slåttergänget

Vädret stod oss också bi denna dag. Perfekt arbetsväder varken för varmt eller kallt mao lagom. Mätta och belåtna drog vi sen hemåt.

Text och foto Torgny Jansson